منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 763 | کل بازدید : 212104 
شورای برنامه ریزی معاونان فرهنگی – دانشجویی و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران تشکیل جلسه داد
شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦
پیوندهای مفید


عزت نفس و راه های تقویت آن (بخش دوم)
 

تقویت عزت نفس مستلزم صرف وقت و تلاش است. الگوهای فکری و رفتاری منعکس شده در عزت نفس ضعیف را نمی توان در یک مدت زمان کوتاه به سمت بهبود تغییر داد. با تمرینات خاص و تکرار آن ها شاهد بهبود تدریجی در نگرش هایتان نسبت به خود خواهید بود.

1.  بدانید که موجواداتی منحصر به فرد هستید. تنها یک فرد در جهان همانند شماست و حتما خدا از آفرینش شما هدف خاصی دارد. پس به این منحصر به فرد بودن خود اهمیت دهید.

2.  سعی کنید الگوهای انسانی، فلسفی و معنوی برای خود داشته باشید تا بتوانید در مسیر زندگی از آن ها الگو بگیرید.

3.  مهارت خود شناسی را در خود تقویت کنید. نقاط ضعف و قوت خود راشناسایی کنید. نقاط قوت و استعداد و توانایی خویش را برجسته تر ببینید. نقاط ضعفی را که میتوان بر طرف کرد، برطرف کنید بقیه که قابل تغییر نیستند با آنها کنار بیایید. همواره به یاد داشته باشید هیچ انسانی کامل نیست وکامل مطلق خداست.

4.  خود پنداره سالم در خود شکل بدهید وخود را خوب تعریف کنید و آن را پرورش بدهید و وضوح بخشید. از خود بپرسید که "من کیستم" آنچه را که دوست دارید و ندارید، ویژگیها، نقش ها، هدف ها و توانمندی های خود را فهرست کنید و در دوره های متوالی آن ها را بخوانید و تکرار کنید که این همان بخش" من کیستم" می باشد.

5. خود حقیقی خویش را پیدا کنید و از علایق وخواسته های حقیقی خودتان تبعیت کنید و خود را ابرازکنید. استعدادها و تواناییهای خود را شکوفا سازیید.

6. از زدن برچسب های منفی به خویش بپرهیزید. همه انتقادات دیگران را جدی نگیرید. با خودتان صادق باشید و انتقادات واقعی را بپذیرید. اشتباهات خود را بپذیرید، آن را تعمیم ندهید. درباره خودتان ودیگران با شتاب قضاوت نکنید.

7. با افکار و باورهای غیر منطقی تان چالش کنید. این باورهای غیرمنطقی از جمله "من باید کامل باشم تا ارزشمند تلقی شوم"، "برای ارزشمند بودن باید همواره تایید دیگران را کسب کنم"، "نیازهای من به اندازه نیازهای دیگران ارزش تامین شدن ندارد" باورها ونگرشهایی هستند که روی رفتار و هیجانات شما تاثیر منفی می گذارد. شما می توانید اظهارات و نگرش های مثبت و واقع بینانه درباره خود را جایگزین نگرش ها و افکار غیر منطقی و منفی کرده و با تکرار و تمرین این اظهارات مثبت، تغییراتی در نگرش وافکار خود و به تبع آن تغییراتی روی احساس و هیجان و رفتار خود ایجاد نمایید. مثلا: "من ارزشمندم". "نیازهای من مهم هستند". پیش از تامین نیازهای دیگران نیازهای خودم را برآورده می سازم"."من فرد ویژه ای هستم".

8. مهارت های زندگی را یاد بگیرید، زیرا جهت زندگی با کیفیت، حتما باید به مهارت های زندگی مجهز باشید. بعد از اینکه دانش مربوط به مهارتها را یاد گرفتید در موقعیتهای مختلف زندگی آنها را تمرین وتکرار کنید. این تمرین وتکرار کردن های شما، دانش شما را به مهارت تبدیل خواهد کرد. مهارت خودآگاهی- مهارت های ارتباطی-جراتمندی -تصمیم گیریمدیریت استرس و هیجانات منفیحل مساله- همدلی و.. از جمله این مهارتها هستند. با مجهز شدن شما به این مهارتها احساس رضایت و خوشایندی نسبت به خود و توانایی ها و زندگی خود پیدا خواهید کرد.

9.  ارتباط خویش را با خانواده خود بهتر ساخته و ارتباط اجتماعی خویش را گسترش دهید.

10.   همواره تحسین و تمجید دیگران را پذیرا باشید و از تحسین دیگران دریغ نکنید.

11.   اهداف کوتاه مدت و بلند مدت واقع بینانه برای خود تعیین کنید. رسیدن به اهداف می تواند احساس بهتری در شما ایجاد نماید.

12.   در برابر هر قدمی که موفق می شوید به خودتان تبریک گفته و به خود پاداش دهید از اینکه به شما خودپسند بگویند هراس نداشته باشید. این را بدانید که عشق به خود با خویشتن پذیری شروع می شود.

13.   فقدان های دوره کودکی اندوه آور هستند. برخی از افرادکه در دوره کودکی دچار ضربه های عاطفی شده یا مورد غفلت واقع شده اند دچار ملامت وخشم حاصل از آسیب های دردناک نهفته در دوره کودکی خویش هستند.که فقط با تایید و پذیرش و سوگواری برای آن میتوانند بر این احساسات وعواض آن غلبه پیدا کنند. تنها کسی که می تواند حالا این نیازها را تامین کند خود شما هستید. با سوگواری سالم، احساسات بهتری در شما ایجاد شده گام های رو به جلو بیشتری را  خواهید برداشت.

14.   بهتر است که هر فرد در هر جنبه ای شناخت واقع بینانه ازآن چه هست و آن چه که می تواند باشد به دست آورده و در برطرف کردن این فاصله ها یا کاهش آن  تلاش و کوشش نماید.

15.   بهتر است به یک مشاور و روان شناس با تجربه مراجعه کنید و صادقانه در مورد مشکلات خود صحبت کنید. شما با کمک مشاور خود کیفیت زندگی خویش را ارتقا خواهید داد و صاحب عزت نفس بالا خواهید شد. جرات پیش روی و پذیرش مسئولیت و سرنوشت خود را پیدا خواهید کرد.

منابع:

1.    امیر حسینی خسرو- مهارتهای اساسی زندگی-  تهران -انتشارات عارف کامل 1383

2.    گیل لیندن فیلد- اعتماد به نفس برتر-ترجمه حمید اصغری پور- تهران -انتشارات جوانه رشد 1383

3.    علی پور بیژن-معجزه عزت نفس-تهران-انتشارات دکلمه گران-1375

4.    سایت پرسمان

5.    برشور اعتماد به نفس مرکز مشاوره دانشگاه بقیه ا...

 

 

آخرین اخبار
شورای برنامه ریزی معاونان فرهنگی – دانشجویی و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران تشکیل جلسه داد
شورای برنامه ریزی معاونان فرهنگی – دانشجویی و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران تشکیل جلسه داد
شورای برنامه ریزی معاونان فرهنگی – دانشجویی و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران ، روز سه شنبه ( سوم اسفندماه ) با حضور قائم مقام معاون فرهنگی – دانشجویی وزارت بهداشت ، مدیرکل دانشجویی و روسای اداره مشاوره و اداره پایش و سلامت روان دانشجویان این وزارت و معاونان فرهنگی – دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران ، در سالن اجتماعات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل جلسه داد.
 ٠٨:٥٣ - 1395/12/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
معاونت فرهنگی دانشجویی (اداره مشاوره وسلامت روان دانشجویی نشست معاونت های فرهنگی دانشجویی وروسای ادارات منطقه یک در دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی 95/12/3) برگزار می نماید.
اداره مشاوره وسلامت روان دانشجویی طرح جامع پایش سلامت روان دانشجویی برگزار می نماید.
دانشگاه علوم بهزیستی...تماس با دانشگاهمراکز پژوهشیگروه های آموزشیمراکز درمانینقشه سایت دانشگاه

Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reserved . دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی