منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2865 | کل بازدید : 203100 
شورای برنامه ریزی معاونان فرهنگی – دانشجویی و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران تشکیل جلسه داد
شنبه ٠١ مهر ١٣٩٦
پیوندهای مفید


خشم و مدیریت آن
 

خشم و مديريت آن

 

خشم چيست؟

خشم مقدمه  پرخاشگري است و گرچه احساس طبيعي بشر مي باشد و جزء هيجانهاي پايه به شمار مي رود ولي باتوجه به اينكه خشم  مي‌تواند  منجر به رفتار پرخاشگرانه شود، شناسايي و مهار خشم  و ابراز رنجش به شيوه‌اي مناسب وغير پرخاشگرانه ضروري است.

خشم احساسي است كه به صورت جسماني و هيجانهايي ابراز مي شود . خشم واكنشي طبيعي نسبت به شرايطي است كه فرد دچار ناكامي مي‌شود. اين احساس  مي تواند ازيك هيجان خفيف ناخوشايند شروع شده و احساس عصبانيت  بيشتر پيش برود.

گرچه احساس خشم احساسي طبيعي است ولي وقتي شدت آن خيلي باشد ،‌در بسياري از موارد اتفاق بيفتد و نحوه ابراز خشم توسط فرد مناسب نباشد مي تواند مشكل زا باشد.

اگرچه نمي توان درزندگي ازعواملي كه خشم و عصبانيت را ايجاد مي كنند دوري گزيد ولي مي‌توان خشم حاصل ازآنها را مديريت  كرد به عبارت ديگر ماحق داريم گاهي عصباني شويم، ولي رفتارهاي پرخاشگرانه نداشته باشيم با كسب مهارت مديريت خشم  مي توان ميزان  عصبانيت را كاهش داد و جلوي رفتارهاي پرخاشگرانه را گرفت.

 

تشخيص خشم:

نخست نشانه هاي اوليه وهشدار دهنده خشم بروز مي كند . يك نكته بسيار مهم درمورد كنترل خشم اين است كه به محض ايجاد خشم بتوان آن را تشخيص داد و پيش از شدت پيداكردن آن را كنترل نمود. براي اين منظور بهتراست كه فرد نسبت به علائم اوليه  وهشدار دهنده بروز خشم درخود آگاهي پيدا كند آگاهي ازاين نشانه ها و علائم گامي بسيار اساسي درمديريت خشم مي‌باشد اين آگاهي مي تواند قبل از آنكه كنترل  خشم دشوار شود، وقت زيادي رابراي مداخله در اختيار فرد قراردهد.

اين علائم  در تمام افراد يكسان نيست . برخي از علائم بروز خشم عبارتنداز:‌

-       افزايش ضربان قلب

-       فشار خون

-       گشاد شدن مردمك چشم

-       منقبض شدن عضلات

-       تغيير رنگ چهره ،‌سرخ شدن

-       داغ شدن يا يخ زدن

-       بي حس شدن برخي قسمت هاي بدن

-       تغيير تنفس

افراد در موقع عصبانيت برخي ازاين علائم را تجربه مي كنند، برخي معتقد هستند كه خشم به صورت احساس فشاري است كه ناگهان از سمت قلب شروع مي شود و درتمام قسمتهاي بدن پخش مي شود.

ترتيب ظهور اين علائم بسيار مهم مي باشد. بايد به اين موضوع توجه كرد كه «اولين علامتي كه هنگام خشم درفرد به وجود مي‌آيد چيست؟»« ‌و علامت بعدي كدام است؟» «از زمان ظهور كدام علامت به بعد است كه ديگر كنترل خشم سخت مي شود؟»

موقعيتهاي ايجاد كننده  خشم :‌

يكي از اولين كارهايي كه براي كنترل خشم لازم است شناخت موقعيتهاي ايجاد كننده خشم مي باشد. تحقيقات انجام گرفته نشان مي‌دهد كه علت اصلي خشم ناكامي است يعني زمانيكه فرد به خواسته خود نمي تواند برسد خشم ايجاد مي شود علل آن مي تواند موارد زير باشد:‌

-       قطع شدن يك كار مورد علاقه

-       مورد ظلم و ستم واقع شدن

-       مسخره يا تحقيرشدن

-       قرار گرفتن در معرض پرخاشگري از طرف ديگران

-       مورد بي اعتنايي يابي توجهي قرار گرفتن

-       گول خوردن

-       آسيب خوردن ازطرف ديگران

 شيوه هاي ابراز خشم

افراد مختلف در مقابل احساس خشم واكنش‌هاي متفاوتي نشان مي‌دهند برخي سعي مي‌كنند كه آن را نشان ندهند. آنها شديدا رفتار خود را كنترل كرده و هيچ علامتي از عصبانيت  نشان نمي‌دهند. گفته مي‌شود كه اين افراد خشم خود را فرو مي‌خوردند.

برخي در موقع احساس خشم ، رفتارهاي پرخاشگرانه از خود نشان مي‌دهند با صداي بلند داد مي زنند، ناسزا مي گويند، ديگران را كتك مي‌زنند يا وسايلي راپرت كرده يا مي‌شكنند. به عبارت ديگر ،با رفتار خود به نحوي ديگران يا وسايل آسيب مي زنند. گاهي افراد رفتارهاي پرخاشگرانه خود را بطور مستقيم نشان نمي دهند ، وبه طريقي غيرمستقيم  به فرد مقابل آسيب مي زنند به چنين رفتارهايي رفتار پرخاشگرانه منفعلانه گفته مي‌شود  برخي افراد در موقع احساس خشم به ديگران آسيب نمي زنند ولي احساس خود را نشان داده و خواسته خود را ابراز مي كنند به اين رفتار ها ،‌رفتارهاي جراتمندانه مي‌گويند.

شيوه هاي مديريت خشم و راههايي عملي آن.

راههايي عملي مديريت خشم عبارتنداز:‌

1-    ايجاد تغيير درمحيط / ترك موقعيت : گاهي فرد درمحيطي قرار دارد كه عوامل موجود درآن محيط آستانه تحريك فرد را در مقابل خشم پايين آورده باعث خشم فرد مي‌شود. حذف اين عوامل در صورت امكان وحتي ترك محيط مي توان باعث كاهش  ميزان خشم  فرد شود مثلا در شرايطي كه احتمال مي‌رود ادامه حضور فرد درآن محيط باعث درگيري شود مي‌توان محيط را ترك كرد.

2-   ‌مقابله با افكار منفي

گفته مي شود اين خود رويدادها نيستند كه افراد را عصباني مي كنند بلكه  تعبير و برداشتي كه فرد از موقعيت دارد مي‌تواند باعث خشم فرد شود . بنابراين هنگام خشم  فرد بايد به افكار خود توجه نمايد. برخي افكار ما را مستعد خشم و ناكامي مي كند. شيوه‌هاي رايجي  كه فرد قبل از  بروز خشم آنها را بكار مي گيرد ازجمله عبارتنداز: توقف كردن  روي مساله مشكل آفرين،  تمركز روي جنبه‌هاي منفي، ناچيز شمردن وجوه مثبت، انتظارات غير واقع بنيانه از خود  و ديگران  ، نتايج  دلخواه گرفتن ،داشتن نگرش انعطاف ناپذير و تفكر مطلق گرايانه ( خوب و بد) افراد خشمگين  تمايل دارند كه در صحبتهاي خود از كلمات بسيار شورانگيز كه منعكس كننده افكار درونيشان است  استفاده كنند. درزمان خشم تفكر افراد مي تواند اغراق شده يا خيلي پورشور باشد. از طريق بازسازي  شناختي يا تغيير روش تفكر مي توان اين افكار  را با افكار منطقي‌تر جايگزين كرد. مثلا به جاي اينكه فرد به خود بگوييد «افتضاح شد» ، «همه چيز از بين رفت» به خود بگويد اين ناراحت كننده است  و من  در اين مورد آشفته هستم، ‌اما اين پايان دنيا نيست و خشمگين شدن نيزآن را نيز درست نخواهد كرد»

3-   آرام سازي:

 آرام سازي روش مناسبي براي كاهش خشم و كسب سلامتي  بيشتر مي باشد. درمحيطي آرام قراربگيريد چشم هارا بسته و تمام توجه خودرا به تك تك اعضاي بدن دهيد ازعضلات كف وساق پاشروع كنيد عضلات رابه مدت 5 ثانيه سفت و 20ثانيه شل كنيدو. اين كار را 5 بار تكرار كنيد همين كار را درمورد  عضلات ران ،‌لگن ، شكم ، قفسه سينه ،‌دست،انگشتان ،‌سرو گردن  تكرار كنيد و اين روش با شل كردن تمام بدن ، تنفس عميق وآرام وبازكردن چشمها تمام مي شود 15تا 20دقيقه وقت لازم است و هرچقدر بيشتر تمرين كنيد رفته رفته سريعتر به آرامش خواهيد رسيد.

4-     حل مشكل :  گاهي علت خشم ، داشتن يك مشكل واقعي است اگر فرد درچنين موقعيتي دچار خشم شود ، ممكن است رفتارهايي ازوي سربزند  كه مشكل را پيچيده تر كند. درچنين  مواقعي بهتر است فرد در كنار كنترل خشم خود ، راه حل مناسبي نيز براي مشكل خود بيايد كسب مهارت حل مساله، بهترين راه حل را براي چنين مشكلاتي به افراد مي‌آموزد.

5-    ابراز خشم به شيوه اي سازگارانه:‌ مديريت  خشم به اين معني نيست كه فرد اصلا خشم خود را نشان ندهد، بلكه مديريت خشم شامل ابراز خشم به شيوه‌اي سازگار انه نيز هست ، رفتار جراتمندانه رفتاري است كه فرد به وسيله آن مي‌تواند بدون انجام رفتارهاي پرخاشگرانه ، به ديگران نشان دهد كه ازآنها رنجيده يا عصباني شده است لازمه داشتن چنين رفتارهاي سازگارانه كسب مهارت رفتار جراتمندانه مي باشد.

 

رقيه امامي كندواني

كارشناس ارشد روانشناسي

 

آخرین اخبار
شورای برنامه ریزی معاونان فرهنگی – دانشجویی و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران تشکیل جلسه داد
شورای برنامه ریزی معاونان فرهنگی – دانشجویی و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران تشکیل جلسه داد
شورای برنامه ریزی معاونان فرهنگی – دانشجویی و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران ، روز سه شنبه ( سوم اسفندماه ) با حضور قائم مقام معاون فرهنگی – دانشجویی وزارت بهداشت ، مدیرکل دانشجویی و روسای اداره مشاوره و اداره پایش و سلامت روان دانشجویان این وزارت و معاونان فرهنگی – دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی منطقه تهران ، در سالن اجتماعات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل جلسه داد.
 ٠٨:٥٣ - 1395/12/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
معاونت فرهنگی دانشجویی (اداره مشاوره وسلامت روان دانشجویی نشست معاونت های فرهنگی دانشجویی وروسای ادارات منطقه یک در دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی 95/12/3) برگزار می نماید.
اداره مشاوره وسلامت روان دانشجویی طرح جامع پایش سلامت روان دانشجویی برگزار می نماید.
دانشگاه علوم بهزیستی...تماس با دانشگاهمراکز پژوهشیگروه های آموزشیمراکز درمانینقشه سایت دانشگاه

Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reserved . دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی